typ helt seriöst...

Igår hängde det en debattartikel i omkl.rummet och plötsligt fick jag sån lust att skriva ett inlägg i debatten. Så jag gick hem och skrev för mig själv och nu tänkte jag att jag ska lägga ut det här i bloggen. Det blir lite märkligt kanske men nu blir det såhär, lite seriöst mitt i all dålig andedräkt.
 

Läser artikel efter artikel om chefernas ofattbara bonusar och löner. Alla skribenter är ense, chefernas beteende och bristande moral är helt enkelt omöjlig att förstå. Hur kan en människa plocka ut en jättelön och samtidigt vara medveten om att det är x antal anställda som förlorar jobbet? Obegripligt. Omoraliskt. Brist på medmänsklighet. "De har blivit blinda. De reflekterar inte ens över hur de agerar. Värst av allt, utan vår granskning hade det fortsatt" Skribenterna skriver och får medhåll, såklart, ingen kan väl förstå det obegripliga i chefernas beteende?


 Sen tänker jag på alla dem som inte har möjlighet att skriva debattartiklar. Människor i fattiga länder , länder som förblir fattiga pga. vår överkonsumtion, pga. vårt sätt att leva. Pga. att vi väljer att äta ko till middag eller att ta bilen till träningen för att det är skönt, jag pallar inte att gå. Vi köper båtar men vi tar inte ansvar för om det har skövlats regnskog för att få fram schyssta plankor. Vi köper en ny tröja, inte för att vi behöver utan för att den var snygg. 800kr, kunde ha räddat ett gäng liv om jag hade valt att spendera dem på annat sätt. Vi gör allt det här utan någon direkt eftertanke, reflektion över Vårt beteende. Brist på medmänsklighet? Jag tänker att om de som inte har möjlighet att skriva debattartiklar hade haft den möjligheten så hade de skrivit "De har blivit blinda. De reflekterar inte ens över hur de agerar."


Tur att vi kan tycka högt, debattera och skrika "OMORALISKT! Tur för oss att de som kämpar för att överleva medan vi överkonsumerar inte har den möjligheten för då hade vi varit tvungna att försöka förstå oss själva och det hade blivit jobbigt. Ingen kan väl förstå det obegripliga i vårt beteende?

De är blinda, vi kan agera men vem agerar om vi tappar synen? Vem säger till oss när vi försöker med våra taffliga försvar : "jag visste inte, saknar kunskap, insåg inte att det skulle påverka andra".

Jag vet. Det är två helt olika frågor, de ligger för långt ifrån varandra för att man skall kunna jämföra. Jag tycker bara att vi borde kunna lägga en promille av all energi som finns i debatten till att göra det som vi kräver av "dem": Rannsaka oss själva.






 


Kommentarer
Postat av: Anna S

2009-03-27 @ 22:15:48
Postat av: Anna igen

wow, Lisa...jag e helt imponerad! Me likey!

2009-03-27 @ 22:21:46
Postat av: jennie

Visst är det så. Mycket vill ha mer och så plötsligt innan man vet ordet av har man vant sig vid allt det där bekväma och härliga och jävligt onödiga om man ser det ur lite perspektiv. Människan är ju rätt bekväm liksom.

Jag tror inte att jag ensam kan rädda världen, men jag är övertygad om att vi tillsammans kan göra det och då är det viktigt att i alla fall några reflekterar över verkligheten vi lever i.

2009-03-27 @ 22:23:52
URL: http://hockeyjennie.webblogg.se/
Postat av: jennie

Förresten; väl rutet! :-)

2009-03-27 @ 23:58:15
URL: http://hockeyjennie.webblogg.se/
Postat av: Lisa

anna: tack, inte illa att få en sån positiv kommentar av någon som skrivit bokrecensioner för land och liv:-) nej men seriöst, tack, när man skriver så blir man lite inne i texten och då kommer tankarna på att "det här kanske e helt jädra galet skrivet" så din bekräftelse e uppskattad!!



Jennie:Ja, fruktansvärt bekväm är man. Jag tar bilen till träningen ibland, tar 10 min att gå, va e det liksom? ha en skön lördag! eller vad gör du nu förresten när det inte är hockey nå mer?jag får kolla bloggen helt enkelt..

2009-03-28 @ 09:44:41
Postat av: palmis

Sjukt bra skrivet min lilla ek...helt stolt blev jag nar jag satt och laste! Du borde skicka in till GP!

Kraaaaaam pa dig min van

2009-04-04 @ 11:45:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0